Kameramanský denník #1 | Výlet z okna

Rozhodol som sa, že si začnem písať denník (alebo skôr taký občasník) o práci kameramana, o svietení a tak celkovo o natáčaní. Úroveň projektov, na ktorých pracujem je rôzna, najmä v tomto zvláštnom období - no snažím sa na nich vidieť vždy niečo zaujímavé.


Veľmi rád čítam rôzne rozbory svietenia a postrehy z natáčania. Tak som sa rozhodol, že by som to skúsil aj ja - napriek tomu, že skúsenosti iba zbieram.

V prvom príspevku by som sa rád venoval projektu online reklamného spotu pre ČSOB, ktorý sme zrealizovali spolu s režisérom Mišom Pusztayom a produkciou Toxpro počas prvej vlny tejto našej aktuálnej pandémie.


Tu si môžete pozrieť finálne video.

Na rozdiel od finálneho videa, ktoré má formu jednozáberovky, v pôvodnom zadaní od kreatívy bolo navrhnuté riešenie, ktoré obsahovalo tri alebo štyri na seba strihnuté zábery, ktoré divákovi povedia o novinke, ktorú im banka ponúka. V prvom zábere sme mali vidieť svietiaciu tabuľu “Kvetinárstvo”, ktorá visí v exteriéri, v druhom zábere mala byť tá istá tabuľa zrazu v interiéri a následne v ďalšom zábere sme mali vidieť, že podobné svietiace tabule sú na celom dome.


Boli sme radi, keď sme na základe režisérskeho treatmentu, v ktorom Mišo popísal nápad zrealizovať celý projekt ako jednozáberovku, mali možnosť reklamu natočiť a skúsiť si zaujímavé technické riešenie. Jednozáberovky sú vždy veľmi vďačné a je to asi jedno z najtvorivejších obmedzení, ktoré si filmár môže dať, takže som sa tešil z prípravy aj zo samotného natáčania. Vedeli sme však, že to bude musieť byť fejková jednozáberovka so skrytým strihom pri prechode z okna - náš zámer ale samozrejme bol, aby si to divák nevšimol.


Predprodukcia

Úvod záberu mal začať na svietiacu tabuľu, ktorá je v exteriéri zavesená na tehlovom dome. My sme sa rozhodli vytvoriť ilúziu namiesto reálneho exteriéru v interiéri. A to svetlom, set designom a zvukom. Na obhliadkach sme teda hľadali byt, ktorý má tehlovú stenu, ktorá by sa nám asociovala s exteriérovou stenou. Na ňu sme sa rozhodli pripevniť brečtan. Ďalší prvok, ktorý nám pomohol vo vytváraní ilúzie bol oranžový štich svetla na stene, ktorý mal imitovať západ*. Pomohol nám tiež ventilátor, ktorý rozpohyboval brečtan.


* Režisér Mišo mi ale trochu prekazil plán, lebo v mojej hlave sa celý spot mal začať a končiť v tej istej svetelnej atmosfére - modrá hodina + svetlo z pouličnej lampy. Na svietaciu tabuľu sa malo dostávať svetlo z lampy, ktoré sa malo zosilňovať na oranžové svetlo bytu a nakoniec sme mali vyletieť do večernej modrej. Zdalo sa mi to ako dobrý oblúk v rámci rozprávania. Mišovi sa to však veľmi nezdalo, takže pouličná lampa sa stala slnečným lúčom.


Ťažšia otázka ale bola, ako sa popasovať s tabuľou. Jedna možnosť bola urobiť ju celú v 3D. Tam bol však problém - aby efektár mohol kvalitne vymodelovať 3D tabuľu, ktorá svojim modrým svetlom osvetľuje okolie, tak potreboval nejakú atrapu, ktorá osvetľuje okolie na modro, inak by musel dokresliť odrazy svetla manuálne, čo nebolo v našich podmienkach možné. Rozhodli sme sa teda vyrobiť korpus tabule a vložiť do nej ARRI SkyPanel 30, ktorý by bol potom ovládaný cez pult a bolo by možné preblikávať medzi jednotlivými farbami vo veľmi rýchlom slede (zelená, modrá a biela). Efektár teda nemusel riešiť odrazy svetla v okolí, ale iba vymenil prednú stranu tabule.



Takto vyzerala natočená tabuľa bez doefektovanej prednej strany. Vzhľadom na vzdialenosť SkyPanelu od čela tabule je vidieť, že tabuľa nesvieti rovnomerne. To sa dorobením prednej strany v postprodukcii vyriešilo.


Rozbor svetla v interiéri

Hlavné svetlo je tu podľa mňa trochu ťažko definovať, lebo našu postavu vidíme len zozadu. Svietilo na ňu modré svetlo zo SkyPanelu 30 v zavesenej tabuli. Pri odjazde sa zosilňovali svetlá z okolitých žiaroviek lámp. Štich svetla na tehlovej stene sme urobili 650W tungsten fresnelovou lampou podžhavenou na stmievači. Okrem toho sme použili ešte odraz zhora, na ktorý sme použili SkyPanel 60, ktorý bol umiestený vedľa gauču mimo záber a veľmi jemne zdvíhal modrú svetelnú hladinu zhora nad tabuľou. Okrem toho boli umiestnené popri stenách floppy, ktorými sme redukovali odrazy z bielych stien. Celé natáčanie prebiehalo cez deň, ale aby sme mohli kontrolovať svetelnú atmosféru, tak sme zatemnili okná.



Exteriérova časť

Na natočenie exteriéru sme mali len obmedzený čas, keďže sme ho chceli natočiť počas modrej hodinky. Potrebovali sme, aby už trochu svietili pouličné lampy a okná. Do bytu cez ktorého okno sme vychádzali von sme vložili SkyPanel, aby imitoval modré svetlo, ktoré sa zosilňovalo v predošlom zábere. Natočili sme ale pre istotu viacero variant záberu, pretože dom mal husté stromy okolo seba, takže prvá časť záberu bola výrazne tmavšia. Vďaka tomu, sme sa mohli rozhodnúť v strižni. Brali sme do úvahy celkovú úroveň svetla, množstvo svietiacich svetiel v meste a silu vetra, ktorá výrazne hýbala dronom. Ďalej sa museli postprodukčne dorobiť modré svetlá, ktoré sa objavujú v bytoch. V pôvodnom zadaní bolo, že by sa mal rozsvecovať iba jeden dom, ale my sme navrhli, že zaujímavejšie by bolo ak by sa rozsvecovalo celé mesto. Preto sme našli lokáciu, ktorá poskytovala takýto výhľad. Snažili sme sa ale vyhnúť pohľadu na Bratislavský hrad, ktorý je tesne za pravou kantňou záberu.


Spojenie dvoch záberov do jedného

Nevedel som si úplne predstaviť, ako sa spoja na seba dva veľmi odlišné zábery z dvoch veľmi rozdielnych kamier. Ideálne by bolo samozrejme natočiť obidva zábery na tú istú kameru s tými istými optikami. Nemali sme ale možnosť zavesiť na dron REDku s anamorfami alebo nejakú inú kameru aspoň s rovnakým objektívom. Nakoniec sme použili dron DJI Inspire 2. Rozmýšľal som nad tým, či bude veľmi viditeľný rozdiel medzi prvým záberom na anamorfy vs dron so sférickou optikou. Nakoniec som sa ale spoľahol, že vo veľkom celku by anamorfický look nemusel byť už veľmi viditeľný, keďže je aj tak zaostrené na nekonečno a keď sa človek pozerá, ako sa záber mení cez efektnú modrú žiaru pri východe z budovy tak trochu zabudne, aký look bol na začiatku :).


Kamerový set-up

RED Gemini + Atlas Anamorphics + MōVI

Dron DJI Inspire 2


Natáčali sme na kameru RED Gemini s optikami Atlas Anamorphics. Konkrétne záber v interiéri bol na 40mm. Majú taký čistý look, ktorý podľa mňa pekne narušia napríklad Black Pro-Mist filtre (áno viem, používajú ich už naozaj všetci a všade, ale mne sa ten look zatiaľ páči). Tu na tomto projekte sme ale nakoniec filtre nemohli použiť. Iba sme zadymili priestor, aby sa svetlo opticky spojilo a celkovo sa zmäkčil obraz. Dôvod, že sme ich nepoužili bol celkom vtipný - na kamere nemohlo byť kompendium, lebo sa gimbal následne nedal z nejakého dôvodu dobre vyvážiť. Ale ako hovorí môj kolega z Prahy JJ - omezení vytváří styl.


Grading

Čo sa týka farebných korekcií tak bol postup trochu iný ako pri klasickom grejdovaní. Za normálnych okolností sa sfinalizuje strih a následne sa urobia farebné korekcie. Keďže nám ale efektár vytváral efekt modrej žiary a musel aj farebne presne naviazať na prostredie, tak sme grejdovali celé nezostrihané zábery a až náš efektár na základe inštrukcií režiséra určil finálnu dĺžku spotu.



Viac ma už asi nenapadá, tak ak ste dočítali prvý zápis do Kameramanského denníka až sem, tak som rád :). Ďakujem ešte raz všetkým, ktorí pomohli pri realizácii a taktiež za príjemnú spoluprácu!

🎥

Ak máte nejakú otázku, pripomienku alebo poznámku napíšte mi na nick.kollar@gmail.com ✉️.


#dennikkameramana #dennick #nm #doplife #toxpro

494 views