V tomto vydaní kameramanského blogu som sa rozhodol písať o prvej sérii seriálu Kriminálka Kraj, ktorý mal premiéru v septembri 2022 na JOJke. Seriál sme natáčali ešte v lete 2021 s režisérmi Lukášom Hanulákom a Matúšom Krajňákom. Výkonnou producentkou prvej série bola Natália Páleníková.
Aktuálne točíme už druhú sériu seriálu s režisérom Martinom Kazimírom.
Celú prvú sériu je možné si pozrieť na stránke JOJ Play.
Na tohtoročnom ocenení Asociácie slovenských kameramanov, Kamera 2023, bola Kriminálka Kraj nominovaná na Cenu za televízny seriál. Viac o tohtoročnej Kamere si môžete prečítať v tomto článku na stránke ASK.
Na úvod si môžete ešte pozrieť ukážku na finálny diel prvej série:
Keď ma produkcia TV JOJ na jar 2021 oslovila, či by som išiel do projektu Kriminálka Kraj, veľmi som sa potešil, lebo s režisérom Lukášom Hanulákom sme mali veľmi dobrú spoluprácu na seriáloch pre TV Nova - Specialisté (DNA Production) a Dáma a Král (Bionaut). Pred letom 2021 sme sa teda pustili do príprav. Pre mňa to bol prvý seriál, na ktorom som mal možnosť byť v pozícii hlavného kameramana od začiatku a nastaviť celý vizuálny koncept, čo bola pre mňa cenná skúsenosť. Dovtedy som točil iba epizódy do už rozbehnutých projektov, takže som nemohol ovplyvňovať zásadné vizuálne rozhodnutia, alebo vyberať hlavné lokácie. Preto som bol veľmi rád, že mi producentka Natália Páleníkova dala túto príležitosť.
Vizuálny koncept
Kriminálka Kraj je príbehom skupiny vyšetrovaťeľov, ktorí operujú v regióne Bratislavského kraju. Pri vymýšľaní, ako by mal náš seriál vyzerať sme sa chceli inšpirovať letom a rôznymi prírodnými scenériami v okolí Bratislavy (Malokarpatský región, Záhorie, ..). Chceli sme, aby obraz pôsobil horúco a ponuro, preto sme chceli dostať do seriálu žltú, oranžovú, červenú a špinavú zelenú.
Ako vizuálna pomôcka na začiatku natáčania nám poslúžil moodboard zostavený zo stilliek z rôznych filmov, ktorý nám určil smer a ponúkal inšpiráciu.
Na základe predchádzajúcej spolupráce s Lukášom Hanulákom sme seriál postavili na rozprávaní v dlhších záberoch a jazdách. Rozhodli sme sa používať skôr širšie optiky a v polodetailoch byť blízko pri postavách. Páčila sa mi predstava, že svetlo môže byť občas na hercoch nepekné alebo príliš ostré, alebo atmosféra tmavá. Občas sme postavy videli len ako siluety. Mali sme pocit, že takýto spôsob snímania pomáha rozprávať tajomné príbehy vrážd a násilia v kraji.
Pri vývoji seriálu sme s režisérom Matúšom Krajňákom posunuli vizuálne rozprávanie a začali sme pridávať viac farieb. Najprv som sa obával meniť štýl farebnosti a snímania, lebo som mal pocit zodpovednosti udržať určitú vizuálnu koncepciu prvého režiséra, ale naučil som sa, že vizuálny vývoj v priebehu seriálu môže byť veľmi zaujímavý a posúva celý seriál vpred. Mám pocit, že je dôležité ako kameraman pomáhať režisérovi rozprávať jeho farebným a vizuálnym jazykom.
Vďaka tomu má seriál teraz svoj farebný vývoj v rámci epizód a vrcholí v poslednej dvoj-epizóde.
Lokácie a obhliadky
Chceli sme nájsť miesta, ktoré sú určitým spôsobom nepríjemné, vizuálne pôsobivé a temné. Prvé kolo obhliadok bolo relatívne dlhé, s lokačnými sme však našli veľa zaujímavých miest.
Ďalší oriešok bolo premýšľanie nad tým ako by mala vyzerať policajná stanica. Chceli sme, aby pôsobila ospalo, staromódne a ako autentická slovenská polícia. Našim zámerom bolo, aby pôsobila, že je v pôvodnom stave a ešte sa veľmi nestihla zmeniť od čias kedy ju postavili. Na výber sme mali nakoniec dve lokácie - jednu v Modre, ktorá sa mne osobne páčila, ale bola nevýhodná z hľadiska logistiky - pre produkciu sa viac oplatilo mať hlavnú lokáciu v Bratislave, pretože sme vedeli, že sa tam budeme vracať častejšie.
Preto sme nakoniec vybrali lokáciu Iuventy na okraji Dúbravky, čo bolo super, lebo nám jej socialistická architektúra dobre zapadla do nášho vizuálneho konceptu.
Režisér Lukáš Hanulák, asistent réžie Igor Sevský a produkčný Gabriel Balko na obhliadkach v Iuvente
Lokácia mala mať niekoľko základných priestorov, ktoré sa objavovali v scenároch - kanceláriu vyšetrovateľov, kanceláriu šéfa, výsluchovú miestnosť a chodbu. Architektonický návrh vytvoril Michal Skrak.
Kamerová technika
Seriál sme natáčali väčšinou jedno-kamerovým systémom a niektoré ťažšie dni sme mali 2 kamery. K dispozícii sme mali kamery Arri Alexa Mini a Arri Amira s optikami Cooke S4/i od Reproduction. Používali sme tiež zmäkčovacie filtre Black Pro Mist. Cooke S4/i mám veľmi rád, lebo majú krásnu kresbu, zároveň sú relatívne svetelné s clonou T2.0. Skoro vždy sme točili na ISO 800.
Okrem niekoľkých scén, ktoré sme točili z ruky, je celý seriál natočený statickou kamerou a často sme používali pomalé jazdy a slidey.
Prvý krát som mal možnosť si vyskúšať aj low loader a natáčať jazdy autom nielen s prísavkami, ale so statickou kamerou na plošine s ťahaným autom, čo bolo super. Na spoločných fotkách s kameramanom Maximom Kľujevom, gafferom Kokosom Jánošíkom, ostričom Ečim Skurkom a režisérom Lukášom Hanulákom.
Svietenie
Pri svietení sme sa snažili, aby nám pomohli hlavne lokácie. Keď sme videli aj s režisérom, že niektorá lokácia ponúka tajomný vzhľad, zaujímavé svetlo, alebo pekné farebné kombinácie, tak sme sa snažili to využiť.
Keď to bolo možné, tak som sa snažil, aby boli natáčacie dni naplánované podľa svetla a využili sme zlatú, prípadne modrú hodinku. Pri takomto seriáli je to ale často problematické, pretože herci majú rôzne záväzky, ktoré sú primárna vec, podľa ktorej sa plánuje natáčanie, takže sa nám občas stalo, že na niektorých lokáciach sme neboli v najvhodnejšom čase, aby sme vedeli využiť zaujímavú svetelnú atmosféru. Produkcia sa nám však snažila vychádzať v ústrety, čo bolo super.
Okrem toho sme sa gafferom Rasťom "Kokosom" Jánošíkom snažili hrať aj s rôznymi zaujímavými odrazkami, čo občas pridalo určitú magickosť do niektorých záberov. Zároveň sme vo veľkom využívali Astery a NYC Bulbs, lebo to bolo často najpraktickejšie riešenie dosvecovania záberov. Často sme totiž farbili svetlá napr. do "špinavej zelenej" (5600K + mínus green), aby sme vytvorili ošuntilý look rôznych zvláštnych ponurých lokácií. Okrem toho sme mali v našom skromnom arzenáli ešte nejaké Arri Skypanely, HMI lampy a menšie tungsten lampy.
Na hlavnej lokácii - policajnej stanici - sme zo začiatku používali KinoFlo trubice, ale po čase sme zistili, že nám oveľa lepšie poslúžia Astery s magnetami, ktoré sa veľmi jednoducho dali dimmovať, takže sme boli oveľa flexibilnejší pri zmene setup-ov. Pri vysokom počte obrazov na deň to bola veľká výhoda, že sme boli rýchli.
Stillky z hlavnej lokácie policajnej stanice v Iuvente. Na spoločnej fotke s kameramanom Jarkom Kuchárikom a režisérom Matúšom Krajňákom
Podmienky natáčania
Jeden diel seriálu sme točili 5 dní a každý diel má cca 45 minút. Časovo to bolo lepšie ako na niektorých iných projektoch, ktoré sa často točia len 2-3 dni/1 epizódu, ale keďže sme si zvolili filmový spôsob rozprávania, pri ktorom trvá dlhšie už len samotné nasetovanie záberu a doladenie rekvizít, tak to niekedy bolo veľmi tesné, aby sme to stihli v kvalite, akú sme chceli. Občas sme teda išli aj do nadčasov.
Postprodukcia a grading
Pri gradingu som spolupracoval s gradistom Matúšom Havelkom v HomeMedie, ktorý pre seriál vytvoril veľmi zaujímavý, tmavý a temný vizuál. S odstupom času, keď píšem tento blog mám pocit, že sa nám podarilo urobiť zaujímavú farebnú prácu :).
Poďakovanie
Ďakujem veľmi pekne všetkým, ktorí s nami na seriáli spolupracovali a som rád, že som mal možnosť byť súčasťou. Zároveň som rád, že ste dočítali až sem - ak budete mať záujem si seriál pozrieť, môžete tak urobiť na JOJ Play!
My zatiaľ ideme ďalej pracovať na druhej sérii, už máme pred sebou len niekoľko filmovacích dní, tak potom vám opäť niečo napíšem :).
💫🎥✨
Comments